TUM, машиностроене

Християн Николов – Машиностроене – Мюнхен

При машиностроенето първите две години се учат основните науки: Математика, Физика, Механика,11076189_931829780201876_1787415052_nИнформатика, Електротехника, Чертане, върху което в 3. и 4.семестър надгражда Машинни елементи. Още от основните науки са Наука за материалите, Термодинамика, Механика на флуидите, Транспорт на топлината. Предметите, които дават облик на машиностроенето, са Математиката, защото заедно с Английския са езиците, на които разговарят инженерите. Използва се в абсолютно всички други науки. На второ място : Механика, с която се изчислява натоварването върху частите на машината и съответно те се проектират така, че да са достатъчно издържливи. Последното е изчислителната част в предмета Машинни елементи, в която се започва планирането на всяка машина. След изчисленията се прави скица, а после и подробен чертеж. В основата на този трети много важен предмет, машинни елементи, е разбиране за това каква комбинация от елементи е нужна, за да изпълнява машината желаната функция. Под внимание се взима и монтирането на частите и тяхната поддръжка, например смазване. Всичко това е част от работата на инженера конструктор. По време на третата година влизат избираемите предмети, които насочват следването в един от клоновете на Машиностроенето, например Автомобило-, Самолетостроене, Енергия, Ракети, Производствени процеси, Автоматизиране ( IT ) и още много.TU_Muenchen_Logo

Избрах мащиностроене, защото исках да уча нещо, с което в бъдеще ще мога да помогна за развитието и разпространението на възобновяемите източници на енергия. Реших, че понеже работата на инженерите е да се справят с проблеми постоянно в работата си, то начинът на мислене на инженера е нужният за решаването и на проблема с глобалното затопляне. За да опозная обаче и други гледни точки с удоволствие бих се занимавал и с право 🙂

Прегледах класациите в интернет. Общото класиране на университета (Technische Universität München) е на второ място в Германия след ЛМУ. Конкретно за Машиностроене се конкурира сериозно с Унито в Аахен. В някои класации Аахен дори има преднина. Реших обаче, че в Мюнхен ще има повече възможности за практика, а и за контакти. Нивото в ТУМ определено е много високо, изпитите се взимат с много труд. Преподавателите са свежи и определено се стараят да помагат и да правят лекциите и упражненията интересни и забавни, доколкото е възможно : ) Освен това студентите са много търсени от фирмите. Доказателство е присъствието на над 200 фирми на кариерния форум ИКОМ в Унито през юни.

munich-tourist-attractionsЗа студенския живот: нужно е доста търпение и постоянство, както и умението да не се отказваш, когато ти изглежда невъзможно да се справиш с материала. Работата с науки трябва да ти се отдава поне малко или поне да не те натоварва. Ако имаш мотивация ще се справиш дори изучаваните науки да не са ти познати от училище. По всички предмети се почва от 0, но темпото е много бързо.

Развиваш умението да отсяваш това, което ти е нужно, понеже нямаш време да научиш всичко. Да търсиш решение на проблемите с интуиция и логика, анализирайки ги от различни гледни точки. Многото теория ти помага да започнеш да мислиш поне малко на „езика на науката“.

В Мюнхен ми харесва, че е пълен със студенти от всякакви специалности, а не само технически. Не е имало нещо, което да искам да правя, а градът да не го предлага. Не харесвам това, че няма малки магазинчета, ужасно ми липсват… Голяма част от немците са много мили. Българи има доста.

Най-много ми харесва в студентския живот, че си свободен да организираш сам времето си. Възможностите са безброй… Пътувания до близките планини или до някой нов град. В самия Мюнхен също има още безброй неща, които чакат да бъдат открити от мен. На ред, когато се върна за летния семестър, е ледената пързалка в Олимпийския център.

Кандидат студентите бих посъветвал да не се отказват, да не падат духом дори в трудните моменти и да дадат шанс на запознанствата с Германци и хора от други културни среди. В същото време би било чудесно да не забравяме за родината и да мислим не само как да се устроим извън нея, но и какво можем да направим за нея. Последното обаче е с особено ниво на трудност…

Важно е да не подценяваш умението да разпределяш времето си.

Обемът на материала в Унито е огромен. Съответно и сесиите са дълги: м/у месец и месец и половина… Между всеки 2 изпита има 1 седмица за подготовка. Третият  семестър е много важен и се опитах да научавамImmatfeier 2006 всичко, което ни предоставяха лекциите и упражненията. Съответно ми оставаше много малко време за мен, за спорт и излизане с приятели. По този начин не само че не напреднах с ученето в сравнение с първите 2 семестъра, а обратното: уморих се ужасно и се справих по-лошо на изпитите. Накратко: Почивката е важна независимо колко материал има за учене, а той в Машиностроенето е огромен.

Особено по време на сесията всички учат страшно много, над 7 часа на ден, и аз имах чувството, че и аз трябва да отделям максимално време за учене, просто го правиш без особено да се замисляш, че прекаляваш… Поне при мен беше така. Втората сесия си почивах и поспивах много повече и се справих мноого по-добре от първата и третата. Планът ми за 4. семестър е по-интензивно и ефикасно учене и доста повече свободно време, което си е за мен, особено спорт. Така че:

Oпитайте се да намерите своя собствен баланс!

Share this

Submit your comment